Reparatie Tachorelais

Een defect tachorelais hoef je niet weg te gooien; Reparatie is namelijk mogelijk.
- haal het tachorelais uit de auto
- maak hem open langs de stekkerkant
je kunt nu het onderstaande printje uit de behuizing halen:



het componentje bij de pijl is in 9 van de 10 gevallen de schuldige. dit is de eindtransistor die de stroom door de spoel van de EMVK stuurt. uitschakelen van de spoel zonder beveiliging van de diode leidt tot een soort 'terugslag' die de transistor snel vernielt. (de geoefende elektro-hobbyist weet dat het hier gaat om een zelfinductie)
Een nieuwe transistor, type BC337-25 is een "jelly bean" component wat je bij diverse distributeurs/webshops kunt bestellen voor kleingeld.



het vervangingscomponent, nu echter van de andere kant bezien. Je ziet dat de pennetjes nog uit de print steken, deze moeten nog afgeknipt worden. Solderen is misschien niet voor iedereen een hobby, maar met een gewone soldeerbout en elektronicasoldeer (dunne harskern soldeer) kom je hier wel uit. Vervolgens nog een plaatje, waarop je ziet hoe je het tachorelais kunt beschermen tegen de ongewenste terugslag, ongeacht of de diode in de EMVK nu wel of niet in orde is:



De diode bij het pijltje (let op het witte streepje) zit elektrisch gezien hetzelfde geschakeld als de diode in de EMVK.

Aanvulling: op de print is een lege positie aanwezig waarop je een kleine diode kunt plaatsen, deze zit net iets anders in de schakeling als de getoonde diode, maar zal de transistor ook effectief beschermen. De positie is aangeduid met D15.

Foto's en informatie: (c) Wouter Nieuwlaat 2005
Sponsors  |  Gebruiksaanwijzing  |  Credits & Copyright