De modelontwikkeling per jaar bekeken

1976

De Volvo 343 maakt zijn debuut. Ruwweg gezien is deze wagen niets meer dan een van Volvo emblemen voorzien prototype van DAF. Het is een volledig nieuw ontwikkelde wagen, welke voor Daf een uitbreiding naar grotere modellen geweest zou zijn. Voor Volvo was de 343 juist een greep naar het kleinere segment, de 3 serie was voor Volvo de eerste middenklasser. Deze 3-deurs hatchback wordt in de eerste jaren standaard uitgerust met een 1.4-liter (Renault) motor van 70pk en een Continu Variabele Transmissie, beter bekend als "variomatic".

Natuurlijk zijn nog zeer veel DAF-kenmerken aanwezig, maar Volvo nam toch voor introductie de tijd de veiligheids uitrusting voor een naar Volvo's imago acceptabel niveau te tillen, bijvoorbeeld door het plaatsen van stevige bumpers, stalen buizen in de portieren, versterkingen van de kooiconstructie en betere gordels (inclusief irritant waarschuwingslampje).

1977

Een jaar waarin weinig gebeurt, zeker wat betreft verkoopaantallen. Wel wordt een actiemodel geïntroduceerd, de 343 DL Special. De 343 DL Special bezit de volgende extra's: getint glas, zwart dashboard, metallic lak, GT-special strepen, en een "jubileum" embleem achter op de derde deur. De 3-serie wordt door het algemeen publiek als duur ervaren.


1978

In 1978 vinden aan de buitenzijde van de 343 een paar kleine wijzigingen plaats: er worden sierstrippen aangebracht, de verchroomde buitenspiegel(s) en deurgrepen veranderen in matzwart en op de voorschermen worden clignoteurs aangebracht. Het dashboard wordt aangepast: een draaiknop vervangt de druktoetsen (lichtschakelaar) en naast de klok worden twee ronde ventilatieroosters aangebracht. Het dashboard wordt vanaf nu in het zwart (in plaats van bruin) geleverd. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen (nonnenkapjes) worden vervangen door Volvo stoelen met open hoofdsteunen.
Technisch zijn de eerste grote wijzigingen te melden; vanaf begin 1978 werkt de aansturing van de CVT niet meer met een mechanische schakelaar, maar met een toerental gestuurde schakeling.
Hierdoor wordt een veel rustiger rijgedrag bij lage snelheden verkregen.


Gedurende dit jaar wordt weer een actiemodel geïntroduceerd, de 343 DL "Black Beauty". Dit is een bijzonder aantrekkelijk ogende wagen, geheel zwart met smalle rode biezen, en standaard voorzien van de voor andere typen als accessoire verkrijgbare 'GT-velg' die daarom ook wel 'black beauty velg' genoemd wordt. Het interieur is geheel in stijl met rode stoelen en deurbekleding, zwart dashboard en hemelbekleding, en tot slot een Volvo sportstuur.


1979

Vanaf september 1978 is de 343 ook leverbaar met handgeschakelde vierversnellingsbak. Het karakteristieke dashboard verdwijnt, voortaan wordt een dashboard gemonteerd wat nagenoeg gelijk is aan dat van de Volvo 240. De buitenspiegels (groter model en getint) en velgen worden gewijzigd. De nummerplaat verhuist van de voorspoiler naar de voorbumper. Aan de modellenreeks wordt een GL-uitvoering toegevoegd. Deze uitvoering bezit standaard o.a. getint glas, metallic lak, bredere banden en een verwarmde bestuurdersstoel. Er worden nieuw velgen geïntroduceerd die meer "open" zijn. Er komt de mogelijkheid koplampwissers te monteren.
In de zomer wordt de Volvo 345 leverbaar, de langverwachte 5 deurs uitvoering.

De Volvo 343 'Tundra' van Bertone is later de citroën BX geworden.

1980

Er is een speciale 343 DL Blue Special leverbaar. Hij is lichtblauw van kleur met blauwe striping en roestvrijstalen sierringen op de velgen.


In augustus wordt een 2-liter motor met 95pk, de B19A, leverbaar. Dit is een Zweedse Volvo motor, die al bekend is in de 240serie. De 340 modellen met een 2-liter motor krijgen bij de uitvoeringsaanduiding de "S" als toevoeging (343, 345 DLS/GLS). De 343/345 GLS wordt als eerste leverbaar. Kort daarop volgt de DLS:


De stalen bumpers worden gewijzigd in kunststof bumpers die aan de zijkant van de wagen een stuk doorlopen. Op de GL(S)-uitvoering worden deze bumpers (aan de bovenzijde) voorzien van een brede chromen sierstrip.
Eind 1980 (begin 1981) wordt voor de 345 GL een gelimiteerd, genummerd(?), actiemodel op de markt gebracht, dat de naam V.I.P. droeg. De wagen wordt alleen geleverd met antraciet metallic lak en bezit standaard o.a. een sportstuur.

1981

Het grote nieuws is dat in juni 1981 het front van de 300-serie wordt gewijzigd. De grille, koplampen (grotere reflectoren) motorkap en knipperlichten worden gewijzigd.

Hierdoor vindt de 300-serie meer aansluiting met de grotere modellen van Volvo. De voorbumper krijgt een 'knik' (het midden steekt verder naar voren) maar blijft verder vrijwel ongewijzigd, net als de achterbumper. Ook het interieur blijft ongewijzigd, al worden wel (in de luxueuzere uitvoeringen) andere stoelen gemonteerd, die qua vorm ook overeenkomstig zijn met de grotere modellen van Volvo. Om klanten naar de showrooms te trekken wordt de zeer aantrekkelijk geprijsde '1.4 Winner' geïntroduceerd, waar nog minder 'luxe' op zit dan op de al behoorlijk kale L versie.

1982

Als uitloper van de 345 GLS wordt een speciaal actiemodel op de markt gebracht: de 345 GLS Blue Line. De wagen heeft als extra's: standaard vijfversnellingsbak, blauw metallic lak, pluche bekleding, En aanduidingen 2.0 en 5 speed. De vijfversnellingsbak is een voorbode van de verdere wijzigingen die eind 1982 gaan plaatsvinden.

In februari vindt de introductie plaats van de 345 VAN en in maart wordt voor het eerst op de gewone modellen de 5-bak als optie geleverd.

In augustus wordt het interieur grondig onderhanden genomen: een compleet nieuw vormgegeven dashboard wordt gemonteerd.

Een nieuwe typeaanduiding wordt ingevoerd: de Volvo 340 en 360. De aanduidingen 343 en 345 komen te vervallen.
De 360's zijn gebaseerd op de 'S' types en zijn standaard uitgerust met de Volvo 2-liter motor.
De luxere uitvoering houdt de aanduiding GLS, de versie met standaarduitrusting (zoals de DLS) wordt op de markt gezet als 'Volvo 360' zonder toevoeging. De kaalste versie met 2-liter motor (die vooral aan de Politie verkocht werd) was de enige uitzondering op de '2 liter = 360 regel', dit werd namelijk de 'Volvo 340DL 2.0'

Een sportieve 360 GLT wordt in augustus gelanceerd met een B19E motor (115pk) en een computer gestuurd injectiesysteem. Voor de topmodellen bestaat nu ook de mogelijkheid om bermlichten (mistlampen) in de voorspoiler aan te brengen. Op de 360 GLT zijn deze standaard aanwezig.

Op de 340 wordt wederom een actiemodel geleverd: de 340 Special. De 340 Special wordt alleen in rood geleverd en heeft standaard o.a. getint glas, zwarte striping en licht metalen velgen.

1983

Begin jaren '80 is de 'compacte sedan' weer sterk in opkomst. Volvo haakt hierop in door in 1983 de 3-serie uit te breiden met een sedan. Dit model heeft als topmodel de zeer luxueus uitgevoerde 360 GLE. Standaard bezit de wagen o.a. de B19E motor, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling.

De voorportieren worden gewijzigd. Het voorste ruitje (driehoekje) en de raamstijl in de deur komen te vervallen. Het voorportier bestaat nu nog maar uit één raam. De buitenspiegels worden aangepast en meer geïntegreerd in het portier, waardoor het ook mogelijk wordt (in luxueuzere uitvoeringen) om de spiegels handmatig van binnenuit te kunnen verstellen.

De 1.4-liter motor wordt 2pk sterker. Dit komt door de invoering van elektronische ontsteking, wijzigingen aan de (dubbele) Weber carburateur, invoering elektrische ventilateur en een gewijzigde voorste uitlaatpijp.

Daarnaast wordt er nu ook een "geknepen" 1.4-liter motor geleverd, de B14.3E met 64pk. Deze motor is, in plaats van de (dubbele) Weber carburateur, uitgerust met een (enkele) Solex carburateur en een enkelvoudige uitlaatvoorpijp. De in-en uitlaatspruitstukken zijn uit 1 stuk gietijzer gefabriceerd, wat zo ongeveer een garantie op scheurvorming betekent.

1984

Tijdens de Volvo Expo'84 (grote landelijke dealershow april 1984) wordt een Volvo 340 GL Special leverbaar (meerprijs Hfl. 1.840,-).

De bijzonderheden van de wagen:
  • uitsluitend leverbaar in blauw metallic
  • decoratiestrepen op flanken en achterkant
  • roestvrijstalen sierringen op de velgen
  • koplampwissers en -sproeiers
  • centrale portiervergrendeling
  • econometer
  • buitentemperatuurmeter
In mei wordt ook een 340 DL Special leverbaar (meerprijs Hfl. 840,-).

De bijzonderheden van de wagen:
  • 5-bak
  • getinte ramen
  • decoratiestrepen op flanken en achterkant
  • zwarte trimming
  • grijs-zwarte bekleding
  • opbergvakken in de voorportieren
  • buitentemperatuurmeter
  • econometer
Aan het eind van het jaar wordt een 340 diesel leverbaar met de D16 motor, een 1.6-liter motor met 54pk. De motor is afkomstig van Renault. De diesel wordt alleen leverbaar in een DL en GL uitvoering.

1985

Het modelnieuws voor dit jaar luidt als volgt:
  • nieuwe B200 motoren (vervangen de B19 motoren) in 360-modellen. De Volvo 360 wordt nu geleverd met een B200K (101pk) carburateurmotor of een B200E (111pk) motor die uitgerust is met een injectiesysteem.
  • Een 1.7-liter motor met 80pk (B172K) wordt leverbaar. Deze motor is wederom afkomstig van Renault.
  • Volvo 340: gebruik nieuwe motorsteunen, nieuw uitlaatsysteem, nieuw pakket isolatiemateriaal, nieuwe tocht- en afdichtstrips. Hierdoor vermindert het interieurgeruis tot maximaal 73 dBa bij 120 km/u en 76 dBa bij 140km/u.
  • verschuifbare bevestigingpunten voor de voorste veiligheidsgordels evenwijdig aan de portierdorpels.
  • verlichting: dooft automatisch zodra het contact wordt afgezet. De verlichting schakelt dan op stadslicht.
  • bij de 360 GLT en GLE werkt de binnenverlichting met een tijdschakelaar, zodat deze pas na circa 15 seconden uitgaat.
  • tweeliter motoren hebben nu afzonderlijke binnenverlichting achterin met ingebouwd kaartleeslampje.
  • sloten: nog maar één sleutel voor contactslot, portieren en kofferdeksel.
  • afsluitbare tankdop standaard op alle 360-modellen. Modellen met metallic lak hebben de tankdop in de kleur van de carrosserie.
  • de sleutel van de GLE en GLT is voorzien van een klein zoeklampje.
  • wielen: de 360 GLT krijgt nieuwe lichtmetalen velgen die lijken op de lichtmetalen velgen van de GLE. Doordat de nieuwe GLT-velgen vlakker zijn en minder spleten hebben, dragen ze bij aan een verdere verlaging van de luchtweerstand.
  • interieurbekleding: nieuwe bekledingsmaterialen, kleuren en stikpatronen. Alle modellen hebben een antracietgrijs vierspaaks stuurwiel. De GLS, GLT en GLE hebben een zwart stuurwiel
  • instrumentarium: op de GL(S) uitvoering is een opschakelindicator standaard (LED gaat branden boven bepaald toerental)
  • exterieur: nagenoeg indentiek aan de '84 versies met vier nieuwe metallic kleuren.
Tijdens de RAI '85 worden twee speciale uitvoeringen geëxposeerd. Het zijn de 340 DL Special en de 360 GLS Special, waarvan in totaal slechts 1.000 stuks worden geproduceerd.


De bijzonderheden van de 340 DL Special:
  • 5-bak
  • verwarmde bestuurdersstoel
  • 5J stalen velgen met 175/70 R13 radiaalbanden
  • econometer
  • buitentemperatuurmeter
  • afsluitbare tankdop
  • exclusieve lichtgroene metallic lak
  • decoratiestrepen langs bovenkant van de portieren
  • getint glas rondom
  • zwarte trimming
  • andere stootstrips op de flanken
  • stoelbekleding in groene tweed
  • exclusief ontwerp van deurpanelen met opbergvakken in de voorportieren
Volvo 360 GLS Special:

De bijzonderheden van deze uitvoering:
  • alleen verkrijgbaar in sedan-uitvoering met 2-liter motor en 5-bak
  • antraciet metallic lak
  • striping
  • zwarte trimming
  • hoofdsteunen achter
  • lederen bekleding
  • centrale portiervergrendeling
Aan het eind van dit jaar (Volvo Nieuws voor modeljaar 1986) krijgt de 300-serie haar laatste update:
  • nieuwe bumpers. De richtingwijzers verhuizen naar een meer beschermde plaats: ze zitten nu in de bumperhoeken i.p.v. op het spatbord. Op de 360 GLT en GLE zijn de bumpers standaard in de kleur van de carrosserie meegespoten.
  • nieuwe grille.
  • nieuwe stalen velgen.
  • achterklep met grotere (gelijmde) achterruit.
  • nieuwe achterspoiler op de 360 GLT.
  • aanpassing remmen en wielophanging. Montage van een zogenaamde pendelstabilisator in de voortrein van alle 360 varianten. Het principe van deze constructie is eenvoudig. Een lichte stabilisator wordt via de kogelscharnieren direct met de fusees verbonden. Hierdoor helt de carrosserie in korte bochten minder over. Tevens is de rechtuit-stabiliteit beter, én de zijwindgevoeligheid werd er door verminderd.
  • nieuwe special versies van 340 Winner en 340 DL (alleen voor de Nederlandsde markt!). Een Special heeft standaard de volgende extra's: exclusieve striping, sleutel met verlichting, koplampwissers en -sproeiers, tijdklok (Winner), centrale portiervergrendeling en een afsluitbare tankdop.
  • rubbers en schokdempers zijn opnieuw geconstrueerd.
  • nieuwe 9" rembekrachtiger op alle varianten met tweede generatie asbestvrije remvoeringen voor de achterremmen. Hierdoor is 30% minder pedaalkracht in de 340 en 20% minder in de 360 nodig.
  • de 360 GLS komt te vervallen. Dit wordt nu de 360 GL. Op speciaal verzoek is de '360' (alleen hatchback) leverbaar.
  • De 1.4 en 2.0 liter motoren zijn nu voorzien van een automatische afsluiter die, afhankelijk van het toerental, de brandstoftoevoer afsluit zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Dit levert een kleine maar merkbare vermindering van het brandstofgebruik op.

1986

Naast de 111pk versie wordt de B200F (108pk) motor leverbaar voor de 360. Deze motor is voorzien van een teruggekoppelde mengselregeling (dmv zuurstofsensor ofwel Lamda Sonde) en is uitgerust met een katalysator. Hierdoor verliest de motor iets aan vermogen. De B200F voldoet aan zeer strenge milieuvoorschriften, en kan zodoende ook verkocht worden in Zweden en Zwitserland.
De motor zonder katalysator gaat in andere landen als B200EA ook al als "schoon" door het leven, omdat gebruik wordt gemaakt van secundaire luchtinjectie (PulsAir) en uitlaatgas recirculatie (EGR).
De EGR klep is een bekend 'probleem' van deze motoren omdat er bij slecht onderhoud koolafzetting op komt en hij daardoor niet goed meer afsluit. Dit heeft nadelige gevolgen voor de stationaire loop.

1987

De 360 GLE verdwijnt uit het leveringsprogramma, en wordt vervangen door een sedan uitvoering van de 360 GLT.

Het onderstel van de 360 GLT sedan is hetzelfde als van het hatchback model. Iets verlaagd en 14 inch lichtmetalen velgen met 185/60 R14 banden. De auto wordt voorzien van een kleine spoiler op het kofferdeksel, bumpers in carosseriekleur en zwarte lijsten om de ruiten.

Er worden diverse nieuwe lak- en bekledingskleuren geintroduceerd.

Er komt een kaarthouder in de linker zonneklep. Verlichting in vergrendeling van de veiligheidsgordels vóór. Uitbreiding van het toch al niet misselijke accessoire aanbod.

Aan het eind van het jaar en in 1988 worden de 340 Blackline en Redline geleverd. De wagens zijn respectievelijk rood met een zwarte bies of zwart met een rode bies. Speciale bekleding met eveneens de bies, een toerenteller, wieldoppen en centrale portiervergrendeling maken de wagen compleet. De wagens worden met een 1.7-liter motor geleverd.
Er is ook een 340 Blueline, met 1.4-liter motor. Deze heeft in plaats van de zwart/rode biezen overal blauwe biezen.

1988

Naar aanleiding van de productie van de miljoenste Volvo 3-serie wordt voor de Engelse markt (belangrijke exportmarkt) de 340 GLE 'Millionaire' geïntroduceerd. Deze is voorzien van een 1.7-liter motor, maar heeft verder dezelfde uitrusting als de zijn grote, voormalige, broer de 360 GLE. Kortom: elektrische ramen, centrale portiervergrendeling en hoofdsteunen achter zijn standaard.
De carburateurversie van de 360 (B200K) verdwijnt uit het programma.

1989

Het laatste jaar waarin de 360 wordt geproduceerd. Aan het eind van dit jaar wordt de 300serie teruggebracht tot de 340, 340 Special, 340 GL en 340 GL Special.

De vierdeurs (sedan) uitvoering en de Volvo 360 zijn niet meer leverbaar (in verband met de eind 1988 geïntroduceerde Volvo 440).

De 340 Special bezit standaard o.a. getint glas, centrale portiervergrendeling, elektrisch verwarmde voorstoelen, 2 deurspeakers en zwarte dakantenne. De 340 GL Special bezit bovendien elektrische ramen en metallic lak.

1990

Geen bijzonderheden. De Volvo 3-serie wordt hoofdzakelijk nog doorgeproduceerd vanwege de CVT/variomatic, omdat dat het enige was waar de 440 niet in kon voorzien.
Hierdoor zijn onder de laatste 340's verhoudingsgewijs zeer veel automatische versies.

1991

Het laatste productiejaar van de Volvo 340.
Sponsors  |  Gebruiksaanwijzing  |  Credits & Copyright